Proteinpulver

Man kan göra proteinpannkakor på många vis – men det enklast är nog att helt enkelt hälla proteinpulver i en vanlig pannkakssmet!

Osäker på vilket proteinpulver som passar dig? Läs mer nedan under ”Välja proteinpulver”

core protein pro proteinpulver core whey proteinpulver

Fler produkter inom Vassleprotein

soyaprotein

Fler produkter inom Soyaprotein

 

 

Proteinpannkakor Recept

För 4 personer. Blir cirka 9-10 pannkakor.

  • Mjölk – 12 Dl
  • Ägg – 6 st
  • Vetemjöl – 3Dl
  • Proteinpulver – 3Dl, Ex Core Whey
  • Ev. Smaksättning – Ex 2tsk kakao

Tillagning

Så här gör du:

  1. Blanda alla torra ingredienser och hälften av mjölken/vattnet
  2. Tillsätt ägg och mjölk och blanda igen.
  3. Stek proteinpannkakan ungefär 1 min på varje sida på medelhög värme

 

pulver till proteinpannkakaRecension

Man kan göra proteinpannkakor på många vis – men det enklast är nog att helt enkelt hälla proteinpulver i en vanlig pannkakssmet! När jag gjorde detta recept så vispade jag på som vanligt. Det var ingen kärnfysik att blanda ihop det och alla som har stekt pannkakor någon gång känner nog igen sig i rutinerna.

Det var dock inget salt i smeten – vilket jag reagerade över, tills jag smakade pannkakorna. Eftersom protinpulver vanligtvis är sötat på något vis skulle det nog skära sig så det var bra att utesluta det. Så ett tips när ni gör dem – att inte råka ta i salt av bara farten!

Det var ganska enkelt att steka pannkakorna. Proteinpulvret gör dem lite torrare så de tenderade att gå sönder lite lättare. Men förutom estetiken för min del som en medioker pannkaksstekare så var det inga konstigheter.

Smakmässigt var de himmelskt goda! Hade vaniljprotein i och det blev verkligen vaniljpannkakor! Ser framför mig att chokladprotein och kakao i smeten skulle bli riktigt trevligt! Eller blåbärsprotein och färska blåbär? Matmässigt blev jag överraskande mätt på dem – men det är klart att mer protein bidrar till en större mättnad.

Näringsvärdesmässigt så är allt bra beroende på vad man själv är ute efter. För min del så är det ett gott och enkelt substitut till vanliga pannkakor om jag inte vill tumma för mycket på pannkakskänslan men ändå vill optimera maten.

Om recensionen: Recensenten Yohanna Bredén skriver utifrån hennes åsikter. Läs mer recensioner av henne.

 

— Välj rätt proteinpulver —

Det kan ofta kännas svårt att veta vilket av alla proteintillskott man bör skaffa sig. Det finns en uppsjö av märken på marknaden idag och flera av dem påstås vara ”bäst”. I den här artikeln kan du läsa om hur man skiljer på begreppen så att du själv kan välja det proteinpulver som passar just dig bäst.

De mest förekommande typer av proteiner i kosttillskott är följande:

Vassleprotein

Det är i mjölk som man hittar vassleproteinet. Vassleproteinet är det protein som har högst BV (biologiskt värde). BV mäter kvalitéten hos ett protein genom den mängd aminosyror som finns i innehållet. Aminosyror är inte bara bra för kroppen – det är till och med livsnödvändigt.

Vassleproteinet har snabba upptagningsegenskaper, något som gör att det passar utmärkt på morgonen och i samband med träning. När ett träningspass är över, vill du så snabbt som möjligt äta protein för att förbättra reparationen av musklerna och återhämtningen. På morgonen är det bra att boosta proteinnivåerna eftersom sömnen innebär en lång tid utan mat och näring. Tack vare dessa egenskaper är det oftast vassleprotein man hittar i gainers.

Vassleprotein kan också användas för att öka mängden protein i mellanmål eller måltider överlag. Då måltidens sammansättning bidrar till att kroppens upptagning av vassleproteint sker långsammare fungerar det alltså bra, trots vassleproteinets i övrigt mycket snabba upptagningshastighet. Om du endast ska ha en typ av proteinpulver, bör det vara vassle.

Att tänka på: Vasslekoncentrat innehåller laktos – och vassleprotein är gjort på mjölk. Är man laktosintolerant eller allergisk mot mjölkprotein bör man känna till detta. Hydrolysat och isolat är dock laktosfria i princip.

vassleprotein

Kasein

Kasein är, precis som vassle, gjort på mjölk. Kasein har dock till skillnad från vassleprotein en långsam upptagningshastighet tack vare sin mycket komplexa struktur. Med hänsyn till dessa egenskaper passar Kasein därför bäst innan nattsömnen eller om det går en längre tid mellan dina måltider.

I syftet att konstant ha höga halter av uppbyggande aminosyror i kroppen, är det många i muskelbyggningsfasen som väljer att ta kasein när de går och lägger sig. Höga nivåer av dessa typer av aminosyror i blodet motverkar muskelmassans nedbrytningsprocess.

En annan egenskap hos kasein är att den har en starkt mättande effekt. Proteinet passar därför mycket bra under diet.

Se utbud av kasein

Äggprotein

Proteinpulvret från ägg kan sägas fungera som ett mellanting mellan vassle och kasein. Medan vassle upptas mycket snabbt av kroppen – och kasein långsamt – har istället äggproteinet ett medelsnabbt upptag. Precis som vassleproteinet har även äggprotein ett mycket högt biologiskt värde.

För den som är mjölkproteinallergiker eller laktosintolerant passar äggprotein utmärkt. Det passar till mellanmålet, tyngre måltider eller i samband med träning och anses vara det bästa alternativet bortsett från vassle.

Se utbud av äggprotein

Sojaprotein

Sojaproteinet är vegetabiliskt men ändå komplett i sin helhet. Det har inte för låga halter av någon av de nödvändiga aminosyrorna – något som märks genom det faktum att sojaproteinet har ett högre BV än kasein till exempel.

Sojaproteinisolat är rensat från ämnen med hormonliknande egenskaper som finns i sojabönan, vilket medför att det kan användas av både kvinnor och män. Män bör av denna anledning hålla sig till isolat, då rena koncentrat av sojaproteinet innehåller så kallade fytoöstrogener.

Sojaprotein är ett bra alternativ för dig som är vegan och som söker ett bra allroundprotein utan animalier i innehållet.

Upptaget hos det här proteinet är relativt långsamt.

Se utbud av sojaprotein

vegetarianskt protein

Proteinsorter och när de passar

  • Vassle – Lämpar sig bra i samband med träning och på morgonen.
  • Kasein – Passar på kvällen samt till mellanmål.
  • Ägg – Passar de som är känsliga för laktos och mjölkproteiner. Fungerar som allroundprotein.
  • Soja – Alternativ för veganer. Fungerar som allroundprotein.